Rättikagratäng

Jag hittade för ett tag sen ett recept på rättikagratäng och jag blev lite nyfiken på att göra denna maträtt.

Rättika är en rotfrukt men som har mkt lågt kolhydratvärde (2,3 kh/100g). Rättika otillagad smakar som rädisa men tillagad så försvinner den beska smaken och den är ett perfekt substitut för potatis i tex potatisgratäng!

Rättikagratäng 4 portioner

Rättika ca 1 kg
3 dl vispgrädde
1-2 vitlöksklyftor
1 gul lök

vitlök

Riven ost efter tycke o smak

salt
svartpeppar

Skala och skiva rättikan i skivor. Skiva löken o vitlöken. Ta så många klyftor som du känner för. 
Förväll rättikan i lättsaltat vatten och koka den nästan mjuk 5-10 min. Blanda ner löken o vitlöken, salt o peppar i grytan o blanda om. Häll sen ner allt i en ugnsfast form och häll ost över. Pytsa sen över grädden. In i ugnen på 225 grader i ca 20 min. Får gratängen för mkt färg så lägg folie över!

Suuuuupergott!!

Min gratäng blev liiiite "blaskigare" än vad vanlig potatisgratäng blir men det beror nog på att rättika inte suger åt sig vätska på samma sätt som potatis. Men eftersom den är "Lchf"-bra så kan jag leva med blaskigheten ;-)



Kommentarer
Eleonore

Vilket spännande recept! Jag har nog inte ätit rättika någon gång när jag tänker efter, väl värt ett försök :)

Lemoncurd i gottegrottorna lät ju jättegott med. Gillar också det lite syrliga om man vill ha fler :)

2011-03-23 @ 13:43:36
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Eleonore

Ja den chokladen är verkligen att rekommendera, otroligt smarrig :D

Takc, nya jobbet har gått riktigt bra hittills!

2011-03-29 @ 11:00:18
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt liv i bloggform

Mitt liv o min matdagbok blandad med familj & jobb.

RSS 2.0