Vad ska vi äta....?

Är en oerhört vanlig replik hemma hos oss.. Och då är det inte maken eller sonen som frågar. Utan det är jag som ställer den frågan. Jag tycker om att planera vad vi ska äta. Helst skulle jag göra matlistor så att jag hade lite koll på vad som ska lagas till under veckan. Men som situationen är just nu eller har varit under många år så är det lite svårt.... Hmm svårt säger ni, varför då? 
 
Jo först o främst har jag haft kvällsjobb i många år. Och det betyder att många kvällar i veckan är jag inte hemma så maken o sonen får reda sig själva hemma. När det bara var pojkvän/sambo/ o sen så småningom maken o jag så levde han oftast på yoghurt o smörgås. Fast å andra sidan så lever de på fortfarande på yoghurt o smörgåsar om kvällarna. Maken avskyr att leva efter listor så detta med att se vad man kan tänkas äta o laga till under veckan går bort. Han öppnar kylskåpet o ser vad som hoppar ut. 
 
För något år sedan försökte jag lägga fram förslaget att vi skulle använda oss av någon av alla dessa "matkassar" som plockas ihop. Men det ratades. Han vill inte att någon annan ska bestämma vad vi ska äta.. Nää sant. Jag kan också vara sådan att jag kanske inte alls är sugen på rödbetsbiffar med basilikasås.. O då blir den rätten liggandes o kanske inte lagas. Så det är "bortkastade" pengar. 
 
Oftast får vi ihop något i matväg de kvällar jag inte jobbar. Men det kan ju vara så trist att göra "vardagsmat" o bara komma på något gott är jobbigt när blodsockret är i botten o jag känner att mina aggresiva sidor sätter in. För när jag är hungrig så vill jag ha mat NU... Inte SEN...NUUU...  Men det är då som mannen min kan sätta igång med ett långkok.. Det dras fram grytor, kryddor råvaror mm mm... Helst ska det vara något som gör att han känner sig extra manlig.. nämligen GRILLEN... o då pratar vi inte om några snabbgrillade lövbiffar.. Näää fram med den där spädgrisen som legat o väntat i frysen. .Här ska grillas... 
-Du kan ju göra lite, sås, sallad, grillsmör o gärna baka något gott bröd under tiden som Nasse snurrar runt där ute.. (säger maken) 
Gaaaah... Var är närmsta pizzeria?? Faen att vi bor på landet o de inte har utkörning till oss.. 
-Äh ta en frukt så länge... Du är lite ilsken nu.. 
 
 
Sonen vår har samma humör som jag när han är hungrig så det kan krocka fruktansvärt mellan oss. Det är ungefär som att jämföra Nord o Sydkorea vi ligger på gränsen till inbördeskrig. Shopping i affärer är krisfall för oss. Han har ju oftast turen att kunna få en banan vid fruktavdelningen så han klarar sig bort till brödet där det brukar finnas en liten smakbit av bulle.. Men jag då.. jag får ingen banan.. Jag kryper på knäna bort till brödet o norpar till mig en bullbit. 
 
Mannen min kan inte heller tänka på mat när han äter eller inte är hungrig. Jag är den som oftast vid frukosten på helgerna ställer frågan -Vad ska vi äta ikväll??  Men jag får inget svar då.. På sin höjd en trött blick o en suck..  Så nu har jag lärt mig att jag gör bäst i att fråga antingen kvällen innann eller ett par timmar efter frukosten. Att jag då går omkring som en tickande bomb är en helt annan historia.. Tur att vi har ett godisförråd att norpa av så att mitt blodsocker får sig en rush då o då.. 
 
Historien om, nödchoklad får bli i ett annat inlägg.. 
 
 


Kommentarer
Tomas Krüger

Skulle jag ha sagt åt dig att baka något gott bröd medans jag grillar? Sicket förtal. Bröd ska gräddas i grillen det med, på bakstenen. Visst, du kanske får slänga ihop själva degen, men det är jag som bakar brödet, i grillen. ;)

Sen så har jag faktiskt aldrig grillat en hel spädgris, fastän jag har en rotiserie. (För dig som är oförlåtligt oinsatt så kan jag berätta att det är ett motoriserat snurrgrillspett.)


Svar: Oooonej nu har jag säkert fött en tanke hos dig att du ska grilla en spädgris på din roteringsmokajäng.. Sorry att jag förtalade dig om brödet. Klart att det ska göras manligt på grillen också.
Anette

2013-11-12 @ 10:16:28
URL: http://tomaskruger.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt liv i bloggform

Mitt liv o min matdagbok blandad med familj & jobb.

RSS 2.0