Första veckan

Nu har det gått ca 1,5 veckor av min utbildning. Första veckan var vi ju på skolan. Ujuj mycket nya intryck o kunskaper. Vi har varvat antaomiteori med "Manuell medicin" eller massage med andra ord. I anatomin är det mycket latin som ska tryckas in. Det är muskler, leder, ligament, bindväv mm mm.. Känns som en redig soppa. 
 
Massagen är desto trevligare. Mer praktiskt. Första dagen (tidagen) var de flesta lite blyga osäkra o obekväma i det här med att dra av sig klädern inför varandra. Man ser ju en del hud innan man lägger sig på massagebänken. Men efter ett tag så släpper det där o det är en "baggis" att dra av sig brallor o tröja. Dag 1 gick vår lärare igenom kroppsdel för kroppsdel o olika grepp inom massagen. Sen var det bara att öva på varandra. I början kände jag mig lätt stressad o hastade igenom saker lite för fort. Dag 3 (torsdagen) skulle vi massera varandra i 45 minuter.. Jisses vad jag svettades, det är ju som värsta gympapasset. Vår lärare berättade då att på fredagen skulle vi minsann ta o massera varandra 70 minuter var.. Whaaaat!! Hur tusan ska vi få ihop det.. det är ju en evighet. MEN Conny gav oss papper med de olka kroppsdelarna o sen berättade att man lägger upp det i olika tider.. Tex rygg/nacke 15 minuter, benen 10 minuter etc etc, tills man fått ihop så lång tid som man ska massera. Då blir det lättare att ha koll på klockan o kroppen. 
 
Sagt o gjort i fredags parade jag ihop mig med en kille som heter Tommy. Han började o det var supergott att bara ligga o få massagen. Sen var det min tur.. Visst det var ett evigt sneglande på klockan. Men de 70 minutrarna gick o jag kände att det funkade bra. En del kroppsdelar är lite kluriga att få till. Men vaddå vi har ju bara masserat i 4 dagar så vi är ju nybörjare än så länge. 
 
Har fått hem min massagebänk så det är bara för mig att sätta igång o öva här hemma. Tomas o Laban har varit först ut. Laban är dock svår.. det där med att ligga o slappna av är inte så lätt.. Såå det får bli lite lätta strykningar i 5 minuter det får räcka. 
 
Den här veckan har det varit hemmaplugg.. Och som sagt det teoretiska är inte alls lika kul att försöka att klämma in. Latinet är klurigt o kroppen överhuvudtaget är klurigt.. Men jag läser på o något litet fastnar ju. Förhoppningsvis ska vi inte kunna allt på en gång. Så nån dag kanske jag får en AHA-upplevelse. 
 
 
 
 


Kommentarer
Tomas Krüger

Visserligen så blir jag allt lite svartsjuk på den där Tommy...
(Namnet bör uttalas på samma sätt som Seinfeld säger Newman)
http://www.youtube.com/watch?v=3zG_PN31YJU
Fast å andra sidan så är det inte så dumt att hjälpa frugan med hemläxan genom att få massage. :)

Svar: Du kommer kanske få spotta ur dig många namn under mina två år som utbildningen tar.. Som Karin. Emma, Julia, Simon, Daniel... Mfl.. Så det är bara att vänja sig.. Det är ju bara kroppar med kött o ben.. o lite till... Tror ju inte att män som är gynekologer har svartsjuka fruar.. ;-)
Anette

2013-09-12 @ 12:38:40
URL: http://tomaskruger.se/
Madeleine

Du får gärna öva på mig också. Denna nacke som krånglar emellanåt:(

Svar: Absolut Madde... jag kan ta med mig bänk nästa gång vi ses..
Anette

2013-09-12 @ 20:26:47
Anonym

Mysigt med massage, måste lära mig det någon gång :)
Jag undrar var du har köpt kläderna som du har i din Avatar (om mig)? :3

Svar: Superkul att lära sig massage.. Men det är inte bara att sätta igång att knåda för vår del utan vi lär oss mängder om muskler, leder, skelett mm mm så det känns lite virrigt i skallen just nu. Men det ska väl ordna sig. Tack för komplimangen om kläderna. Korsetten har jag köpt på nätet på denna sida http://www.corsets-uk.com/.Kjolen köpte jag på Tradera.
Anette

2013-09-18 @ 16:24:26
Eleonore

Så spännande att du börjat utbildningen till att bli massör, du kan få öva på mig hihi. Massage kan ju ingen få nog av! Gäller ju att ha snygga underkläder med andra ord när man får klä av sig inför varandra :P

Oj då var er köksrenovering betydligt värre än vår men visst är det bra härligt när allt är klart och man bara kan njuta 😊

Svar: Massage är oerhört trevligt.. Finns ju många olika typer av det. O det är inte bara att knåda. Utan vi måste ju lära oss mängder om muskler, leder o skelett så just nu känns allt som en enda röra. Men det kommer väl att sätta sig detta med.
Anette

2013-09-18 @ 20:44:09
URL: http://eleonorebk.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt liv i bloggform

Mitt liv o min matdagbok blandad med familj & jobb.

RSS 2.0